Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


fredag 13 september 2013

Att Kunna Gnola I Ett Kök...

Min storasyster A. är en fena på mat!
Det är som en dröm när hon kommer och hälsar på
Då tar hon nämligen över hela vårt kök!
Och inte mig emot...
Jag har lärt mig att det är två saker som utmärker en Mat-Virtuos:
1. Hon känner hur maten kommer att smaka bara genom att läsa receptet
2. Hon gnolar så fort hon kommer in i ett kök...
Och tänk idag så hände det mig.
Jag tror ni förstår vad jag menar när ni läst detta recept
Och bara kolla bilden!!!
Farmors Himmelske eplepai


Marsipan i pajdegen kan inte bli fel
Och så genialiskt att göra små rosor av äppelskalen...




Här kommer receptet översatt:

7 röda äpplen
75 gram socker
75 gram mjöl
75 gram smör
300 gram marsipan
Lite florsocker till garnering

Skala äpplena så att du får långa äppelskal
Skär äpplena i små bitar
Lägg skal och äppelbitar i varsin bunke med kalt vatten
så de inte blir bruna
Blanda socker , mjöl och smör till en smuldeg
Riv marsipanen grovt och blanda med äpplebitarna
Lägg blandningen i en smord eldfast form
och fördela smuldegen over.
Gör rosor av äppelskalen
200 grader i c:a 30 mineter.
Pajen ska bli gyllene

Sikta florsocker över vid serveringen
Servera pajen ljummen med vispad grädde eller vaniljglass

Den här ska iallafall jag göra ikväll!


Text och foto: Franciska Munck-Johansen
Från Vakre Hjem





Kram

ANN












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar