Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


måndag 5 augusti 2013

Schjerfbeck och Kärrstegens...

Mätt och belåten
trött och lycklig och tankad på ny energi

Så känner jag mig nu, efter min alldeles egna dag!
En dag som jag bestämt innehållet i alldeles själv.
Den innehöll framför allt en heldag med sonen M i Göteborg...

En av sakerna jag tänkt hinna med under sommaren
var utställningen med en av mina favoritmålare; Helene Schjerfbeck 
så vi åkte till  Göteborgs Konstmuseum...

"Konvalescenten" tillhör nog hennes mest älskade


Men vi fastnade länge framför hennes självporträtt
(här ett axplock från museets presentationsfolder)


Med tiden (hon blev över 80 år) 
så utsuddade och förenklade
att de till sist bara bestod av några få penseldrag
Det krävs stor självinsikt och ett stort konstnärskap
för att fullfölja bilderna av sitt eget åldrande...

Tvära kast här i livet
Nästa mål var Kärrstegens Gård i Ljungskile

Jag säger bara: -Vilken UNDERBAR butik och café!
De är ju leverantörer till oss på Ann-Tikt & Sånt 
och jag har velat besöka dem länge, - nu blev det av:

Här några bilder från deras fantastiska och inspirerande utemiljö:

Stilleben i caféet:
Gunghäst på ett bord
och allt du ser är till salu, till och med borden och bänkarna du sitter på...



Översiktsbild som inkluderar 
ALLT för trädgården inklusive underbara rosenbuskar...





Välkommen in!


Själva butiken och dess många rum sparar jag
för dig själv att gå på upptäcktsfärd i ...
Följ även Catarina på hemsidan och bloggen här
Tusen tack för idag, Catarina och Sören!

På hemvägen ville M. inom IKEA
(Lyx när man inte har egen bil)

Denna härliga dag slutade med uppackning av påsar och paket,
ett glas vin på verandan med mannen i mitt liv

och jag känner på mig att jag kommer att drömma söta drömmar inatt...

Natti, natti

Kram

ANN





















2 kommentarer:

  1. Hej Ann!
    Vilken fin blogg ni har! Jättekul att besöka din härliga gårdsbutik förra veckan, måste titta in igen när vi är i närheten nästa gång:)

    Ha det gott!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. Åh, men har du nu fått se Kärrstegens gård!
    Ja, visst platsar den bland mina topp-3 gårdsbutiker (där du ju är en av de andra 2:))
    Kram Anna

    SvaraRadera