Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


fredag 14 september 2012

Medmänsklighet och Pantertanter...

Vissa nänniskor har det bara i sig
Det där med att hjälpa andra utan egen vinning
och känna lycka i det...

Ett gäng damer i Jönköpingstrakten
med förgrening i Simlångsdalen (utanför Halmstad)
stöttar ett barnhem i Lettland
med att samla in kläder och andra förnödenheter under året
Inte nog med detta
Så fort säsongen börjar, sätter dessa damer igång
med att plocka och sälja lingon
och finansierar hela transportkostnaden till Lettland på detta sätt!!!

Ja, jag säger bara:  -Hatten av!

Igår kokade jag lingonsylt av de sista bären jag hade i frysen




Jag blir lika överraskad varje gång:
Det är ju så lätt
Går så fort
Och blir så fantastiskt gott

Jag har beställt 10 liter "Pantertants-lingon" till slutet på nästa vecka
Vill du också köpa några liter
förmedlar jag gärna beställningen.
Maila mig på anntikt@gmail.com
eller ring 0734-344667
så kan du hämta dem hos oss i Mellby.
De kostar 25 kr litern, handrensade och klara

Här har du Anna Bergenströms fantastiska recept:

10-minuters lingon
2½ kg lingon (c:a 5 liter)
1 liter kallt vatten
2 kg strösocker

eller till mindre sats:
1 kg lingon
4 dl kallt vatten
9½ dl strösocker

Lägg de rensade lingonen i en gryta med det kalla vattnet.
Låt det koka upp och -efter uppkoket räknat- koka under lock i 10 minuter.
lyft grytan från värmen och rör ner sockret i omgångar.
rör tills sockret smält och sylten blivit en aning simmig.
(sätt alltså inte tillbaka grytan på spisen)
Häll sedan upp på väl rengjorda burkar.
Bind över och förvara svalt eller i frysen.

Kramelikram

ANN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar