Här kan du läsa om oss, Ann; innehavare av butiken Ann-Tikt & Sånt, i Mellby och Annika; innehavare av butiken Drömmar Inne & Ute, i västra Mellby. I vår gemensamma blogg skriver vi om vår passion för inredning, antikt, trädgård, mat och familj. Välkommen att följa oss båda. Allt är ju roligare när man är två!


torsdag 1 mars 2012

Möte med en Stil-ikon...

Fick en stund över igår inne i Halmstad och passade då på att gå till
museet för att titta på utställningen om Karin Larsson
Har velat se den länge och nu blev det äntligen av

Tyvärr fick man inte fotografera, så här kommer
en bild från Hallandsposten

Karin ritade, klippte och sydde, inte bara kläderna till familjen
i egen design,  
hon gjorde också  kostymer som förlaga till Carls historiska målningar.
Samarbetet var tätt och de verkar ha haft väldigt roligt
När jag ser hennes vävnader, broderier, möbelskisser
funderar jag på att man ofta hör att hon stått i skuggan av sin man
-Tänk, jag tror inte det
Hon skapade - han bevarade hennes verk åt eftervärlden!
(Det lär ha varit hennes idé att han skulle måla av hemmet)


Här kommer den kanske mest fotograferade interiören från Sundborn: Förmaket

och jag ler när jag ser att
 nästan exakt likadana ripsmattor som Karin vävde 1904 till Förmaket,
kommer in i butiken i början av april


från Nyblom & Kollen

Så jag vill gärna lägga till lite i rubriken ovan:
Karin - stilikon -ja, men även designer, inredare, och stylist!
Utställningen är kvar t o m 4/3. Se den!

Ha en ovanligt bra torsdagskväll
Kram, Ann

1 kommentar:

  1. Samlat på mig lite böcker om henne. Karin var fantastiskt kreativ ! Härligt att se allt hon gjort.
    Synd att man inte fick fota :((
    Kram Anki

    SvaraRadera